Kerékpáros lámpa készítése nagy fényerejű LED-ekből

Így kezdődött...

Sorakozó! Névsor-olvasás! :-) Szerencsére megvan mind az 50.

A protézis alapja

A régi módszerrel lereszeljük a LED-ek "szoknyáját"...

...de 50 db esetében ez igen hosszadalmas volna.

Sebaj, kéznél van a csiszolószerszám, gyémántos hegyekkel!

A LED-ek a "szoknya" miatt nem férnek el egymás mellett...

... a NYÁK-lapon, ezért kell a reszelgetés. Egymás mellett a reszelt és a gyári LED.

Így tűnt el a LED-ek karimája.

Mire négy darabbal elkészültem, az ujjaim is kezdtek elkészülni.

Felkutattam a fiók mélyén ezt a LED-befogót (eredetileg is ez volt a funkciója, csak egy LED-foglalatban teljesített volna szolgálatot).

"Ten down, forty to go!

Azért volt segítségem is az unalmas csiszolgatásban... :-)

Végül megegyeztünk, hogy egyszerűbb, ha Csabi csak adogatja a LED-eket és ki-be kapcsolja a csiszolót.

Végre kész mind az 50!

A meglévő "hardware" miatt egy kör belsejében elhelyezett LED-formáció mellett döntöttem. Felmerült még, hogy egy sorban elhelyezett "LED-vonalsugárzót" építsek (volt egy LED-es autó-féklámpám, ennek alapjaira építkezve), de aztán belegondoltam, mi történne vele egy esetleges eséskor...és inkább lemondtam róla.

Csatasorba állt a jó öreg Weller szaktárs is.

A lámpatest tulajdonképpen szinte csak elhullott lámpák alkatrészeiből tevődik össze: a hengeres hordozórész egy Góliát-elemes zseblámpa nyele, a kúpos vég egy régi, széttört hátsólámpa foncsor-részének tartója, a külső szivacsborítás egy halogén keresőlámpa nyél-csúszásgátlója volt. Az egyetlen oda nem illő elem egy autó-magassugárzó hangszóró beépítőkerete, amibe a NYÁK-lemez került. A lámpa összeállításakor viszonylag könnyű dolgom volt, mivel korábban kísérleteztem egy halogén-lámpával, ennek alapjait fejlesztettem tovább most.

"Elférés-próba", még beforrasztás nélkül.

Itt kiderült, hogy nem fér bele az 50 LED, csak 43 db. Sebaj, így is elég, a maradékot majd felszívja a fejlámpa.

A NYÁK-ot méretre is kell vágni a bejelölés mentén.

Előzetes kinézeti képek, rögzítések még sehol.

A NYÁK-lap befestve ezüstösre a fényvisszaverés miatt, kezdődhet a LED-ek beültetése.

A hátlap a beforrasztgatás végén.

A kész LED-protézis szemből.

A pólusokat össze kell kötni, áthidalgatással.

Közben sor került a lámpatestre is, bekúsztak a drótok és a kapcsoló a helyükre. A képen látható a cekasz-szál, amiből az előtét-ellenállást készítettem. A fejlámpában már bevált módszer szerint a szálat bekötöttem az áramkörbe, majd olyan hosszúra vágtam, ahol az akku majdnem maximális töltöttsége mellett kb. a LED-eknek "kellemes" szintre esett vissza a feszültség. Ezzel eldisszipáltatom a felesleges áramot, hogy ne készüljenek ki a LED-ek. Az ellenálláshuzalt kerámia-testre csévéltem több rétegben, közöttük teflon-szalag a szigetelő.

A lámpa belseje.

Időközben megoldást találtam a lámpa több bringán való alkalmazásának kérdésére is: egy hátsó villogó rögzítő-része lett a kormányra erősító elem.

A lámpa-készlet.

A lámpa elejére egy CD-borítóból készült bura.

Az új lámpa fénykévéje 2 m távolságból a falon.

Az új lámpa és a korábbi fejlámpa kévéje egymás mellett. Jól látszik, menyivel erősebb az új.

A fejlámpa meghajtására használt 7 Ah-s Góliát-akkumulátorok.

A fejlámpába beépült a megmaradt 7 LED, így az is erősebb lett.

A 4 óra üzem után merülőfélben lévő akku (2,6 V) ennyire "szólaltatja meg" a lámpát.

Ennyire már csak 6 óra üzem után merült le. Az akku 4 Ah-s, tervben van egy erősebb beszerzése.

A sisak-fejlámpa tesztelés alatt :-)