Kerékpáros lámpák készítése 3 Watt teljesítményü LUXEON LED-ekből
A régi, bár még tökéletesen működő sok LED-es bringás kormány- és fejlámpák frissítését határoztam el hosszú idő után. A végső lökést az adta meg, hogy 2006-ban nagyon leesett a Luxeon LED-ek ára, így a korábbi, eltúlzott árat pénztárcabarátabb ár váltotta fel.
Az első pár képen a hozzávalók sorakoznak:
A nagyteljesítményű LED-ek elég erősen melegszenek, ha a gyári specifikáció szerinti maximális árammal hajtjuk őket, ezért beszereztem egy processzor-hűtőbordát, hogy alapul szolgáljon a hőelvezetésnek.
A hűtőfelületen szép rézlemez van, ez jobb hővezető, mint az alumínium test és bordák.
A LED-ek áramának tesztelésekor és beállításakor ezt a kisebb próba-hűtőbordát használtam, rövid időszakokra elég volt ez is.
A kormánylámpába építendő Luxeon-III 3 W-os STAR kivitelű LED-ek szemléje.
Az RCA-aljzat a feszültséget vezeti be a lámpa belsejébe, hosszas kísérletezés után ez maradt a megfelelően strapabíró megoldás.
Barátommal esztergáltattam külön erre a célra védő réz-csészéket, hogy egy eséskor ne hulljon atomjaira a lámpa LED-része, és bár főleg fizikai védelmet ad, a hőelvezetést is javítja, lévén ezek belseje érintkezik közvetlenül a LED-ek hűtőfelületével.
A lámpába építendő kapcsolók. A kormánylámpa tetejébe később beépítettem még egy alternáló kétáramkörös kapcsolót is, amivel az 1, 2 és 3 LED bekapcsolását lehet vezérelni.
Ez a "gazdaságos" olcsó lámpa szolgált a fejlámpa alapjául.
A leginkább megfelelő meghajtás: ehhez át kellett alakítani a 6 db ceruza-akkumulátort fogadó elemtartót, mivel az sorba kapcsolná őket, de pár kis dróttal hamar megoldható, hogy 3-3 db akku sorba legyen kötve és párhuzamosan a másik csoporttal.
Elegáns megoldás ez a hosszúkás, 4 akkumulátort befogadó tartó.
A hűtőbordát két félre kell vágni, hogy mindkét lámpába jusson hűtés.
A fejlámpába kerülő hűtőborda sarkát szépen le kell kerekíteni, hogy beférjen.
Eközben sokszor be kell próbálni a lámpába is.
Végre befér, jöhet a védő-plexi kialakítása.
Az eredeti borító elejét ki kell vágni, mert recézett, de ez csak feleslegesen szétszórja a LED fényét.
A bevált módszer szerint CD-borítóból készül az első borítólap.
A borítólapot először ráragasztjuk az ovális részre...
...majd formára vágjuk, hogy elférjen.
Amíg ragad a borítólap, a K2 LED ideális áramát méregettem.
A K2 LED emitterjét megszabadítjuk a STAR-alaptól, hogy job legyen a hőátadás és rápróbáljuk a hűtőbordára. Mellette a 10 fokos nyílásszögű parabolatükör.
A lámpa végén az eredeti kapcsoló helyett ki kell alakítani az üzembiztosabb billenőkapcsoló helyét...
...és már bent is van!
Az RCA aljzathoz ennyi kis rész tartozik.
Először lyukat fúrunk a lámpatestbe...
...majd betekerjük a helyére az aljzatot.
A másik oldalra hasonló módszerrel beépítjük a terhelésváltó kapcsolót. Ennek szerepe, hogy az akkumulátor teljes feltöltöttségekor a túl nagy áramot "feletesse" az egyik áramkörére beiktatott ellenálláshuzallal. Amikor már fogy a töltés, át lehet kapcsolni közvetlen meghajtásra.
Az ellenálláshuzal bekötése.
A közvetlen meghajtás drótjának bekötése.
Az elektromos vezetékek bekötve, időközben rákerült a fényvető parabolatükör is az emitterre, ezt rá kell ragasztani a hűtőbordára.
További "elférési" próbálgatás.
A hosszúkás, négy akkut fogadó elemtartó megtöltve.
Ugyanez az összekötő dróttal.
Az első éles teszt!
Különböző nézetek működés közben.
A lámpa által vetített fénykéve képe a falon. A tetején látható "letörés" direkt alakult így, hogy alapesetben ne vakítsa a szembejövőket, ha nem "büntető" vagy figyelemfelkeltő célzattal kell világítani.
A lámpa aljára egy merevlemez fejmozgató állómágnesét erősítettem, ez igen erős és biztosan tartja a helyén a lámpát. A sisakra egy fémlemezt drótoztam, hogy legyen, ami fogadja a lámpát. A lemez alakja miatt többféle elhelyezési szög lehetséges.
Szerencsére a K2 jobban bírja a hőt, mint a "sima" Luxeon-III-asok, ezért is mertem zárt lámpába tenni, mivel kevéssé tud lehűlni, ha állóhelyben használom. A megoldás: nem használom annyit álló helyzetben, a menetszél meg úgyis rendesen lehűti a gyakorlatban végzett próbák szerint.
A régi fejlámpából lesz a kormányra erősített brutál lámpa, a hűtőborda bepróbálása után szükségessé vált a fedőlap levágása, hogy szabadon "lélegezhessen" a hőelvezető rész.
Ezt a kétáramkörös kapcsolót építettem be a LED-ek külön kapcsolgatásához.
A kapcsoló drótjainak forrasztgatása.
A hűtőbordára lánggal ráforrasztottam a réz védőcsészéket és behúztam a leendő helyükre a drótokat.
A lámpa világítórészét ezek az elemek alkotják. Jobbra a tartók és a 10 fokos lencsék láthatóak.
Így néz ki szemből a három LED. A fehérség a hővezető paszta miatt van.
A lencse-tartók a helyükön... végül be is ragasztottam őket rugalmas epoxiragasztóval, nehogy kiessenek a rázkódástól.
Jó kis kábelrengeteg a külön kapcsolgatás miatt... :-)
Mikrobi összeszerelve! :-)
A lámpakészlethez tartozik az új, 9000 mAh-s akkumulátor-garnitúra is, amely hosszú idejű meghajtást biztosít.
A lencsék működés közben.
Ugyanez még közelebbről...
Szemből mintha egy kissé fényes volna... :-)
Egy másik, általam készített Luxeon LED-es bringáslámpa és fénye.