Kerékpáros lámpa készítése nagy fényerejű LED-ekből
A LED-technológia folyamatos fejlődésével ugyan nehéz lépést tartani, de azért megpróbálok mindig jó ár-érték arányú lámpákat készíteni. Az újabb LEd-ek egyre kevesebb hőt termelnek, mivel az áram fénnyé történő alakításának hatásfoka egyre jobb lesz. Az első fejlámpám huzallábas LED-ekből készült, amiből először 32, majd 43 db fért el a lámpatestbe. Ezután a 43 LED-es kormánylámpa következett, már nagyobb fényerejű (26000 mCd) LEd-ekből. Ezeket a lámpákat elég sokáig használtam, mert a teljesítményLED-technológia ekkoriban még gyerekcipőben járt.
Ezt követte a mai napig is tartó teljesítményLED-es korszak, amikor is az egyre újabb termékeket felhasználva készítek lámpákat magamnak és másoknak.
A Mikrobi-lámpa és a K2 LED-es fejlámpa megépítése óta eltelt időben a Luxeon III és K2 LED-ek hatásfok tekintetében eléggé elavultak, ezért új LED-ek után néztem: a CREE XR-E szériájából a P4 fényességosztályú darabokat volt a legkönnyebb beszerezni és ár-érték arányban igen jó helyet foglaltak el a palettán. A mostani fejlámpámban is ilyen LEd-ek vannak.
Elhatároztam, hogy a Mikrobi-lámpa kiváltására keresek valami jó ötletet (LED-et és optikát). Meg is találtam: a LED-ek 120 fokban helyezkednek el egymáshoz képest, az optika pedig kör alakú, így könnyen beépíthető bármely kör-keresztmetszetű házba.
A 3 XR-E LED-es lámpát viszonylg sokáig használtam, de aztán megint kezdődött a lámpaépítő-verseny... :-) A fényteljesítmény fokozására készítettem egy 7 db CREE XR-E LED-ből álló kormánylámpát.
A 7 LED-es lámpát már nem a nagyobb fényerő utáni vágy miatt cseréltem le (dehogynem! :-D), hanem az időközben megjelent jobb hatásfokú és kisebb helyre beépíthető 4 világítóchipes MC-E LED-ek megjelenése miatt.